Dwars door alles heen...

7 juni 2008 - Marcigny, Frankrijk

Vandaag uitgebreid en intens kennisgemaakt met mijn nieuwe vriendin (de regen), een beetje té intens moet ik zeggen... Zon o zon, waar zijt gij??? Toch eens op mijn kaart kijken: zit ik nog wel goed? Op 3 mei ben ik in het noorden in de hitte vertrokken en op 7 juni loop ik in het zuiden te bibberen. Want naast nat is het hier nu ook nog flink koud geworden!

Maar goed, een echte pelgrim (en dat durf ik mij zo langzaamaan toch wel te noemen) laat zich dat allemaal niet te nauw aan het hart komen en baant zich een weg door weer en wind. Bye bye Bourgogne! Vandaag even de Auvergne binnengewipt (département van de Allier), om daarna de streek van de Alpes-Rhône binnen te stappen (département van Saône et Loire). Het begint weer te heuvelen aan de horizon, het Centraal Massief is in aantocht! De Loire stroomt er hier nogal op los, niet te verwonderen: het is hier in het zuiden naar't schijnt al een maand aan het regenen! Prachtig landschap hier! Ik loop hier in de prachtige groene vallei van een van de grootse rivieren van Frankrijk, hier en daar een kasteel, weiden met koeien, graanvelden. In de verte ontwaart een eenzaam voorbijstappende pelgrim door de mistige regen af en toe een pittoresk dorpje op de heuvels aan weerskanten.

Eindelijk! Rond 5 uur kwam op deze druilerige zaterdag het stadje Marcigny in zicht, mijn bestemming voor vandaag. Maar meteen naar de toeristische dienst, vanavond wil ik een dak boven mijn hoofd! Lap, heel uitzonderlijk juist vandaag alle hotels en chambres d'hôtes volgeboekt wegens een groot trouwfeest. Wat nu? Net toen ik dan maar weer wou vertrekken en misschien dan toch maar eens beroep zou gaan doen op mijnheer pastoors barmhartigheid: telefoon! Toch nog een klein kamertje beschikbaar, zonder douche. Wat kan mij dat schelen, als ik maar warm en droog zit!

Het kamertje blijkt oud, maar toch nog vrij charmant ingericht. Nog gauw een baguette, kaas en wijn gekocht en hier lig ik in een groot mals bed van een typisch Franse maaltijd genieten. Ik heb zelfs TV! Wat zou er aan't gebeuren zijn in de wereld? Al weken geen nieuws meer gezien...