ESPAÑA!!!

16 juli 2008 - Canfranc, Spanje

Vanaf het dorpje Gabas liep het pad vandaag eerst steil omhoog naar een prachtig bergmeer. En dat het meer prachtig is, weten de Fransen blijkbaar ook: het zag er zwart van de dagjestoeristen die de beroemde "tour des lacs" kwamen doen, meestal in tegenovergestelde richting van de pelgrimsroute. Op den duur werd ik het zo kotsbeu al mijn tegenliggers vriendelijk bonjour te wensen, dat ik meestal asociaal de andere richting op keek. Het uitzicht over dit majestueuze stukje aarde is bovendien zo onbeschrijfelijk mooi, dat ik er stil van werd en geen behoefte voelde aan menselijk contact.

Maar goed, na een paar uur klimmen in de drukte, kreeg ik eindelijk de rust waar ik zo naar verlangde. Op een hoogte van een kleine 2000m sloeg de toeristentrein rechtsaf richting meren, terwijl de monikenpas mij enkele honderden meters verder lag op te wachten. Geen levende ziel meer te bespeuren hier! Wat een bijzondere ervaring, zo helemaal alleen in de bergen. Wat een ruige, glorieuze stilte heerst hier! Het werd zelfs wat akelig toen er plots een dichte mist op kwam zetten, ik zag een tijdje geen 20 meter ver! Gewoon het pad blijven volgen... tot ik uiteindelijk de grenspaal bereikte. Een emotioneel moment wederom...

Daarna volgde nog een lange afdaling van heel wat kilometers naar een lelijk Spaans ski-oord en daarna richting de Col de Somport, waar ik aan de Spaanse kant in een herberg gelogeerd ben en ik zonet aan de andere kant van de grens mijn laatste Franse maaltijd verorberd heb. Ik was de enige gast in het restaurantje! Nog een tijdje zitten praten met de vriendelijke eigenaars en dan: voor goed de grens over, klaar om morgen de echte "Camino de Santiago" aan te vatten...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Verwimp Frans:
    18 juli 2008
    Dag Jan
    Met belangstelling blijf ik uw tocht volgen.
    Stilaan kom je nu op een voor mij bekend terrein (september 2007), als ik het kaartje bekijk ga je ten zuiden van Pamplona en vermoedelijk passeer je dan St.Marie de Eunate een prachtig rustgevend plaatsje met een achthoekige pelgrimskerkje (in het midden van niets) met albaste venstertjes hetgeen een speciale sfeer brengt in het kerkje. Het voetgangerspad komt alleszins langs dit plaatsje.
    Daarna Puente la Reina met een 900 jaar oude stenen boogbrug om de pelgrims een droge overtocht te bezorgen. In Los Arcos staat een prachtige parochiekerk en een refugio die uitgebaat wordt door de Vlaamse genootschap van Compostela.
    Nog veel goede moed, vanaf de Spaanse grens nog ±850 km van oost naat west.
    Vanaf hier ben je zeker niet meer alleen.
    Groeten van Frans&Hilda
  2. Patrick du Pèlerin d'Occident:
    21 juli 2008
    Félicitations Yan de Patrick & Véronique à Lectoure.
  3. Valérie,Bixente et Nicolas:
    25 juli 2008
    Coucou Jan,
    plus de nouvelles depuis 9 jours..Supposons que tu ne peux pas accéder à ton site sur ton parcours..
    espérons que tu progresses vers Compostelle comme tu le souhaites..
    Attendons avec impatience des nouvelles photos..
    Amicalement
    Les manceaux
  4. Doret en Marga:
    25 juli 2008
    Hoi Jan,

Eindelijk even tijd om wat van ons te laten horen. Wij zijn ondertussen in Puente la Reina aangekomen. Wel wennen hier op de Camino. ¿Hoe gaat dat bij jou? Ben je weer helmaal hersteld van de pelgrimskwalen?
    Wij hebben een tijdje met Urs en Martin opgetrokken, de twee Zwitsers. Jou ook niet onbekend begrepen we.
    Leuk om de betekenis van Ultreia te lezen in ons gastenboek. Vandaag zagen we een nieuwe: "Susheia". Enig idee wat de diepere betekenis is?

Veel groetjes en veel plezier.
    Doret en Marga