Te gast op een groot familiefeest!

24 mei 2008 - Bourguignons, Frankrijk

Het bijzondere van alleen op weg te zijn, is onder andere dat je soms ongewone dingen meemaakt. Rond de middag stopte ik vandaag even in het dorpje Bourguignons (op de grens van de Champagne en Bourgogne) om een paar foto's te maken van het mooie kerkje. Opeens komt er een vriendelijke man naar mij toe, die mij al gauw uitnodigt om met hen mee te eten (zijn vrouw was net aan het koken). Gérald en Annick komen allebei uit de streek, maar wonen in Parijs. Om de drie weken komen ze een weekendje naar het dorp. Gérald blijkt nogal filosofisch aangelegd en heeft heel veel belangstelling en bewondering voor mijn tocht. Ik kan het meteen goed met hem vinden. Tijdens het eten nodigden ze mij ook nog uit om bij hen te overnachten, op de zolder van een schuur (heel bijzonder ingericht, zie foto's). En om de zaak compleet te maken vroegen ze ook nog of ik misschien zin had om vanavond mee te feesten in de feestzaal van het dorp (een koppel uit de familie vierde hun 40e huwelijksverjaardag)! Wat een gastvrijheid, een wildvreemde pelgrim uitnodigen op een familiefeest! Champagne à volonté, een uitgebreid koud buffet en iedereen even vriendelijk! Een pelgrim kan het slechter treffen... Ik heb ze daar trouwens een nieuwe Franse uitrukking geleerd: "Tomber avec le cul dans le beurre", wat ik wel van toepassing vond :-). Ze moesten er mee lachen... Wat een belevenis om zo een paar uur in het leven van een onbekende familie te stappen, onvergetelijk!