Over kromme beuken en een bijzondere kampplek

18 mei 2008 - Verzy, Frankrijk

Vanmorgen maar traag wakker geworden. Na de rustdag van gisteren had ik er vandaag niet zo veel zin in. Een lekker lui zondaggevoel. 'k Heb mij dan maar niet geforceerd en alles op mijn gemak gedaan. Rustig ontbeten in de jeugdherberg en rond een uur of negen nog even de stad in getrokken om de Sint-Jacobs kerk en de cathedraal te bezichtigen. Dat was er gisteren door mijn jacht op een regenjas (wat is daar moeilijk aan te geraken!) en het bijwerken van mijn blog en foto's overgeschoten.

Daarna toch in gang geschoten en via een kanaal richting de echte champagnestreek vertrokken. Zo ver het oog reikt: niks dan glooiende hellingen vol netjes verzorgde rijen druivenplanten. Het water kwam ervan in mijn mond... Nog een vriendelijk Frans koppel ontmoet die een arme pelgrim een paar appels aanboden voor tegen de dorst. Lekker! Plots kwamen er donderwolken opzetten en een eindje verder ben ik voor het eerst sinds mijn vertrek eens goed nat geworden. Tijd dus om mijn kersverse poncho/regenjas eens uit te testen. Amai, niet gemakkelijk aan te krijgen dat ding! Uiteindelijk toch gelukt, en ik blijf er goed droog onder, da's toch een veilig gevoel :-)

Daarna een "klein" ommetje gemaakt (die achteraf een serieuze omweg bleek te zijn) om de "Faux de Verzy" te gaan bewonderen, een bos met raadselachtige kromme beukenbomen. Ik ben meer dan een uur aan't zoeken geweest voor ik er een te zien kreeg! 't Was uiteindelijk wel de moeite (zie foto).

Ondertussen ben ik zo verwend door Sint Jacobs engelbewaarderij, dat ik mij helemaal geen zorgen meer maak over een slaapplek, ook niet als ik tegen 7 uur nog totaal geen idee heb waar ik de nacht zal doorbrengen. Maar in het eerste dorp bestond de jeugdherberg al drie jaar niet meer en een dorp verder had de Gîte d'Etape vorig jaar zijn deuren gesloten. Alles bij elkaar toch nog een dikke 25 km gelopen vandaag, mijn voeten verlangden stilaan naar een verdiende nachtrust... Er zat dus niet veel anders op dan helemaal terug naar het bos te wandelen waar ik net was uit gekomen en daar een plek voor mijn tentje te zoeken. Draai ik daar ergens een donker bospaadje in, komt dat toch wel uit op een mooie grot zeker! Wat een kampplek! Heeft ook wel iets griezeligs zo'n grot, als ik maar ga kunnen slapen...