Door de wind, door de regen...

6 juni 2008 - Digoin, Frankrijk

Je hebt weer, je hebt geen weer, en je hebt geen weer om een hond door te jagen (en zeker geen pelgrim!). Sinds gisterenavond heeft het hier tot dik tien uur vanmorgen aan een stuk door gestortregend, waardoor ik van miserie tegen mijn voornemen in toch maar in mijn tentje ben blijven liggen tot het uiteindelijk zo goed als ophield. Toen ik echter vol optimisme in het stadje brood en fruit had gekocht, begon het alweer te druppelen en vervuld met een gezonde dosis zelfmedelijden trok ik mijn poncho maar weer aan en ging op pad richting Digoin, een dikke 30 km zuidelijker. Regen is iets raars: zolang je nog droog bent, lijkt het een verschrikkelijk opgave om je in die verfoeilijke natheid te begeven. Maar eens je goed en wel aan het stappen bent, kan al dat hemelwater je eigenlijk niet zo veel meer schelen. Het regent, ok, so what? Als dat mijn zwaarste zorg is (en ik heb daar over nagedacht, dat is het!!!), kan ik maar beter ophouden me er druk over te maken... Dus heb ik vandaag toch nog al singend in the rain over een zo goed als vlakke weg een enorm bos doorkruist, waarna een zeer steile afdaling volgde naar het stadje Digoin. En nu zit ik hier aan een (gratis!) computer in een bar/restaurant. Toen ik hier rond 6 uur aan kwam stond ik op het punt om een hotelkamer te nemen, maar die zijn hier allemaal nogal prijzig dus toch maar weer camperen. Uiteindelijk valt het allemaal nogal mee: daarjuist zelfs van een prachtige roze zonsondergang genoten, dat ik dat vandaag nog mocht meemaken! Ik heb hier juist op een groot scherm in het hippe eetetablissement het weerbericht gezien, en vanaf maandag is de zon terug, joepie! Hoewel ik dus ondertussen vriendschap heb gesloten met mevrouw regen (la pluie), kijk ik toch met volle teugen uit naar de terugkomst van meneer zon (le soleil)... Grappig eigenlijk, in het Nederlands zijn de geslachten van die woorden precies omgekeerd :-) Allez, 't is weeral tijd voor dodo hier. Bonne nuit!

1. Flupke:
    8 juni 2008
    Hey,
    k,Zal ook maar eens iets schrijven zekers. 'K Had van jou gehoord toen ik aardbeien kwam kopen. Reeds enkele dagen volg ik u af en toe, laatste keer was dat je in Auxerre was, en nu nog altijd regen???!!!
    Ge ziet ge moet op zo'n tochten niet teveel nadenken, anders wordt je nog natter.Wees gerust, hier is het weer ook niet zo denderend, alhoewel.... .Je moeder zei daarstraks dat de mensen het hadden over mieren?... Verkoop jij ginder mieren om aan de kost te komen, dat moet je hier dan ok eens proberen, hahaha.Allee 'k zal maar eens stoppen want ik weet nikske meer, salut et au revoir.
  2. Flupke:
    8 juni 2008
    Apropos, wat doe jij tussen de 5e en de 15e? Er staat niks op jou planning.......
  3. Hans:
    Hallo Jan,
    Proficiat met je verjaardag vandaag. Nog vele avonturen toegewenst.
    Hans, de collega van Jezus!
  4. kristobald:
    10 juni 2008
    happie birddei, Pelgrim Jan!! Nog veel leuke ontmoetingen, toffe verhaaltjes en zeer veel inspiratie toegewenst!!!!!
  5. kim:
    Hey Jan,
    Eerst en vooral: Gelukkige Verjaardag! Voor het eerst een verslagje van je gelezen. Jawel, je hebt er een fan bij!
    Je vraagt je af wie ik ben? Wel, ik ben de enige die alle dagen, 5 per week, 8u per dag op je zus aar rug zit te zien! jaja, ik ben er ook 'zo' een! Ze vertelde me vandaag dat et je verjaardag was en 'k beloofde haar dat ik je zou een berichtje nalaten. 't Is een tofke ons Tine!(Alhoewel ze zegt dat ik veel dingen zeg die ik echt ga doen, niet doe!! Maar zij doet wel een kieken dood zonder de veearts vooraf te laten komen!!!!).
    Jan, hou je goe en stel et wel! En gelijk Tine zegt: tis ier skwon were wi!
  6. Herman:
    12 juni 2008
    gefeliciteerd Jan met je verjaardag! Hier is 't weer al niet beter dan bij jou, maar ze hebben wel opklaringen beloofd. Ik wens je nog veel sterkte en moed op je tocht en lees graag je belevenissen.
  7. Marie:
    14 juni 2008
    Hallo Jan, ik volg al enkele weken uwen uitstap en begin te merken dat ge't niet echt getroffen hebt met het weer!
    Hier enkele vooruitzichten die ik voor u opgezocht heb: streek Clermont-Ferrand tot Cahors.
    Van zondag t/m dinsdag nog effe doorbijten:65% kans op regen, zwaar bewolkt maar wel 17à24° overdag.
    Vanaf woensdag (drie dagen te vroeg) kan je eindelijk wat zomerdeuntjes fluiten!
    Gelukkig zit je enkele honderden kilometers zuidelijker dan wij....wij moeten het doen met temperaturen overdag ONDER de 15°; gelukkig hebben wij CHAUFFAGE!