Badend in luxe...

23 mei 2008 - La Villeneuve-au-Chêne, Frankrijk

Ondanks de aangekondigde regen toch een mooie dag vandaag: bewolkt maar droog, ideaal pelgrimweer! Al vroeg stond ik vanmorgen voor een dilemma: de GR volgen of toch maar een kortere route langs de weg. Ik kon maar geen keuze maken... De GR maakte hier een omweg van toch wel zeker 10km, maar langs de andere kant is wandelen langs een hoofdweg in Frankrijk zeker niet alles, en bovendien redelijk gevaarlijk, want er zijn hier geen fietspaden en de Fransen weten hun gaspedaal ook goed staan! Dus toch maar de GR genomen, die mij door een enorm bos voerde met eindeloze modderpaadjes. Soms was ik blij dat ik hoge wandelschoenen aan had, vooral wanneer ik tot mijn enkels in de ploeter zakte. Het leuke van die plassen was dan weer dat het eigenlijk kleine moerasjes zijn die vol groene kikkertjes zitten, soms echt tientallen per vierkante meter. Ik schiep er op den duur een sadistisch genoegen die plassen heel stilletjes te benaderen en dan plots een stevige stap te doen, waardoor al die kikkertjes (die aan de rand van de plas zaten te zonnen) van 't verschieten dan allemaal tegelijk in 't water floepten. Echt een vermakelijke bezigheid :-)

In de namiddag werd het echt heet onweerachtig weer en ik voelde mij niet honderd procent ok, een beetje draaierig zelfs. Toen ik daarom in een dorp een bordje met "Chambre d'hôtes" zag, besloot ik mezelf vandaag maar eens in de watten te leggen. Enorm goed ontvangen bij die mensen, die net zaten te eten! Ik kreeg meteen een paar glazen cider aangeboden om te bekomen van de hitte en raar maar waar binnen het half uur was ik er helemaal bovenop! Daarna toonde de gastheer mijn kamer, het leek wel een drie sterren hotel: een grote prachtig gedecoreerde kamer met eigen badkamer! Een licht schuldgevoel kwam in mij op: hoort een pelgrim zich wel dergelijke luxe te permiteren? Dat gevoel werd echter al snel vervangen door een onweerstaanbare slaperigheid en binnen een paar minuten lag ik in een zacht bed, heerlijk in een diepe siesta verzonken.

's Avonds vergastte de gastheer mij en Servais (een 70-jarige collega pelgrim uit Henegouwen die ook bij hen te gast was) buiten op het terras op een typisch Frans menu, inclusief konijnen- en varkenskoppâté (niet bepaald mijn lievelingsgerechten), maar zo lekker klaar gemaakt dat het met veel smaak binnen ging! Natuurlijk ook nog een lekker Bourgogne-wijntje erbij... Dat is nu echt leven als een pelgrim in Frankrijk!

1. Cees. Notenboom:
    10 januari 2010
    Wat een prachtige wandel verslagen. Ja je loopt zeker om op de GR 654? maar daar ben je toch pelgrim voor, vind je niet Jan?