Opdracht volbracht.

16 augustus 2008 - Santiago de Compostela, Spanje

De pelgrim is er geraakt!!! Gisteren morgen rond tien uur, na slechts 5 laatste kilometers trots Santiago binnengestapt... Daarna naar de mis geweest, en het wierookvat zien slingeren natuurlijk. Het zag er zwart van het volk (des te meer omdat het juist 15 augustus was), maar sint Jacob had voor ons natuurlijk nog een mooi zitplaatsje vrijgehouden. Prachtig koorgezang... Ik werd er stil van. Hier zat ik dus, naar deze plaats ben ik 3,5 maanden op weg geweest en nu ben ik hier gewoon! Er welden tranen op, tranen van wat? Geluk? Verdriet? Schoonheid? Moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk alles tegelijk. Een moeilijk te beschrijven gevoel, de meeste pelgrims hebben dat hier: de blijdschap van de aankomst, het voldane gevoel iets bijzonders verwezenlijkt te hebben, en tegelijk het besef dat het voorbij is.

Het wordt geen gemakkelijk afscheid van de camino, dat voel ik al aankomen. Ik ga het onderweg zijn enorm missen, het stappen, de traagheid van het camino-leven, de onverwachte ontmoetingen, de geur van zweetvoeten in bedompte slaapzalen, en zo veel meer... Ik vraag me zelfs af of ik nog wel zonder gesnurk ga kunnen slapen! Gelukkig komt er nog een extraatje: drie dagen stappen, nog een kleine 100 km naar het einde van de wereld: Finisterre, aan de oceaan. Die laatste dagen wil ik weer alleen stappen, dat heb ik nodig om alles wat te laten bezinken, op mijn gemak terug te blikken op mijn tocht... en langzaam, stap voor stap, af te kicken van mijn pelgrimschap.

Een bijzonder hoofdstuk in mijn leven wordt stilaan afgesloten, een bladzijde slaat om...

P.S. Neem ook maar eens een kijkje op de website van Stef en Julien:  http://nl.netlog.com/robin_dekelver

1. meggie:
    16 augustus 2008
    Dag Jan,
    Een dikke PROFICIAT!!!!
    Vanuit de Eksterstraat heb ik je *voetstappen* gevolgd via je deugddoende leesvoer!
    Lieve groet,
    Meggie
  2. Clement:
    Dag Jan,
    Van harte gefeliciteerd met je prestatie. Geniet nog maar lang na...
  3. Griet:
    17 augustus 2008
    Proficiat Jan. Dat je het waar zoudt maken daar hebben wij geenszins aan getwijfeld. Je bent nu eenmaal een doorzetter. Nog veel plezier in het afsluiten van je onderneming.
    Griet en Karel
  4. Flupke:
    Hey Jan,
    Proficiat met je prestatie!!!!!!
  5. Verwimp Frans:
    18 augustus 2008
    Dag Jan
    ""Jan de pelgrim is er geraakt."" "Proficiat!!!!". Ja Jan ik ken dat gevoel, vorig jaar 22 september om 18.00 u stonden Guido en ik daar ook en tijdens het telefoontje naar Hilda kon ik geen woord zeggen van de emoties. Na 3.5 maand stappen zal het zeker zo intens zijn. Nu een jaar later gaan nog dagelijks enige gedachten naar die fietpelgrimstocht.
    Je kan nu uw Compostolaat inkaderen.
    Groeten en tot ziens.
  6. Beyens karel:
    Proficiat Jan,

geniet nog van je laatste pelgrimsdagen.
    Een tip : tussen het dorp Finisterra en de kaap loopt zeker moment een pad naar San Guilermo en brengt je naar het hoogste punt van het schiereiland.
    Fantastisch uitzicht verzekerd!!
  7. Magda:
    Proficiat Jan!!!
    Van Robin vernomen dat Julien en Stef er ook geraakt zijn en momenteel waarschijnlijk aan de oceaan schelpen aan het rapen zijn.
    Die gaan vrijdag met open armen ontvangen worden in Vossem.
    Groeten vanuit het naburige dorp Leefdaal
  8. Raju Boedt:
    Hey Jan!
    Fantastische prestatie! Ik ben benieuwd naar het verhaal in oktober!
    Ik neem contact op via email adres.
    Tot gauw!
    Raju
  9. Renild G:
    20 augustus 2008
    Een beetje laat, maar heel gemeend ook mijn dikke proficiat! Geniet nog lang na van deze unieke ervaring. Ik probeer erbij te zijn in oktober om je wedervaren te horen en heb heel erg genieten van je pittige verslagen met humoristische ondertoon!
  10. Kris:
    20 augustus 2008
    Hoi Jan !

Wat een prestatie ! Een dikke proficiat hoor aan jou en je voeten ;-). Heel veel mensen hebben je pelgrimstocht ook royaal gesponsord. Wat een succes !Een hartelijke dank aan hen allen ! We hebben ondertussen ook 2 extra kinderen in Pauri : 2 meisjes, Amita (8j) en Sujaja (9j).Namens deze kinderen een hartelijke dank.
    Tot gauw,
    Kris
  11. An:
    21 augustus 2008
    Proficiat Jan! Na al die maanden je doel bereiken moet een fantastisch gevoel geven. Geniet nog even na van je reis en tot wederziens in België. In Hoegaarden staat al een fleske koud voor je :-)
    An en Gijs