Prachtdag!

28 mei 2008 - Chablis, Frankrijk

Eerst een korte mededeling: iedereen die zin heeft om mee te komen stappen of mij een bezoekje te brengen is natuurlijk meer dan welkom!!! Je kan mij dan best contacteren op mijn e-mailadres [email protected] of sms-en op 0494/400391 Dus wie goesting heeft, laat maar weten! Ik moet je echter wel waarschuwen... Mijn neef is nadat hij mij bezocht heeft aan het denken geslagen en heeft beslist een sabbatjaar te nemen. Een onschuldig bezoekje aan een pelgrim kan grote gevolgen hebben!

Joepie! De zon is terug!!! Vanmorgen kon mijn geluk niet op toen ik wakker werd met een warme zonnestraal op mijn gezicht. Zalig na die druildag van gisteren! En inderdaad, zoals iemand het in de commentaren al opmerkte, had ik er weer moeite mee om na die rustdag weer op gang te komen. Forceren is voor niet veel goed (zeker niet voor een pelgrim), dus maar op mijn gemak van de zonnige morgen genoten (ook al omdat ik wist dat er vandaag maar een dikke 18 km op het programma stonden, een peulschil voor een doorwinterde pelgrim), mijn tentje afgebroken, een douchke gepakt en dergelijke. Zoals gewoonlijk trouwens niets anders dan Nederlanders met caravans op de camping, vooral gepensioneerde koppels die mij vriendelijk met een goed oud Hollands "Bonsjoewer" begroetten :-)

Echt een prachtdag verder. Vanmorgen nog een leuke babbel gedaan met een ex-pelgrim toen ik op een bank in de stad een paar croissants zat te verorberen. Hij was te voet vanuit Tonnerre vertrokken en heel Frankrijk op één maand doorkruist zonder niet één rustdag, en dat voor een man van 65 jaar! Ik doe het liever toch iets rustiger aan, bij mij gaat het er niet om als eerste aan te komen... Ik ga trouwens al helemaal niet de kortste route volgen, want van Vézelay ga ik afzakken naar Le Puy-en-Vélay, één van de grote middeleeuws vertrekplaatsen. Die route doorkruist het Centraal Massief. Echt prachtige landschappen als ik de reisverslagen mag geloven! Maar goed, terug naar vandaag. Bijzonder vrolijk gestemd stapte ik door heuvels met uitgestrekte graanvelden, vergezeld door de zon en af en toe een verkoelende witte wolk. Verder kwam ik nog voorbij een wei vol everzwijnen en een TGV-lijn. Voer voor de fotograaf in mij, die dan ook in volle actie schoot tot de baterijen van mijn camera het begaven...

Al in de vroege namiddag bereikte ik het wijnstadje Chablis, waar pelgrims terecht kunnen bij een oud vrouwtje, dat mij vriendelijk doch uitdrukkelijk drie keer herhaalde dat de prijs van de overnachting 10 euro bedroeg. Er was verder niemand, dus ik had een zaal met drie bedden, een enorme keuken en een badkamertje. Alle comfort dus, en dit alles in de oerdegelijke en oeroude parochie-stijl. Een maaltijd opgewarmd in de oven, een glaasje Chablis erbij, nog wat in een boek gelezen, en de pelgrim duikt weeral voldaan in een mals krakend bed...

1. Ria:
    3 juni 2008
    He Jan,
    veel dagen vergaan sinds ik vanuit Leuven een stukje met je opstapte. Je blog roept herinneringen op aan mijn stuk pelgrimstocht, voorbij Centraal Massief ( K herinner me nog steeds de naam niet, maar dat komt wel terug als jij er aankomt...). Heel blij te lezen dat je nog steeds je tijd pakt voor mooie omwegen, en voor die leuke, onverwachte babbels onderweg die het leven pit geven.
    Herinner je het beeld van jou in de Pelgrimsstraat in Leuven? Ik laat het een dezer eens op print zetten voor je ouders. Veel goede moed, equanimity, en toffe ontmoetingen vandaag!