Over saaiheid en muggen

21 mei 2008 - Lentilles, Frankrijk

Stappen is een van de saaiste bezigheden die je je kunt voorstellen. Links rechts links rechts stap stap stap stap stap... en zo gaat dat verder tot in het oneindige. Ik kan je verzekeren: daar valt maar weinig variatie in te brengen. Wat een saaie dag heb ik achter de rug! Eentonig landschap (vooral bossen en de eentonigste graanvelden die je je kunt voorstellen), altijd hetzelfde vogelgekwetter op de achtergrond, niets dan saaie gedachten in mijn hoofd. Zelfs het water waarvan ik (al zuigend aan het slangetje van mijn camelbak) af en toe een slokje neem, leek vandaag een uitzonderlijk saaie smaak te hebben... En wat doe je dan als pelgrim? Niets. Gewoon verder blijven stappen en de saaiheid in al zijn glorie ervaren: stap stap stap stap... Dat is volgens mij een van de grootste uidagingen voor de pelgrim!

Maar goed ook dat gaat voorbij en vanavond ben ik gelukkig in een heel wat gemoedelijkere bui, al bevind ik mij op dit moment verre van in een luxe logement. Mijn tentje staat namelijk weer in een donker bos. Dat tot daartoe, ik geraak er stilaan aan gewoon. Na mijn grotperikelen kan er mij niks meer gebeuren dacht ik. Dus toen ik na een lange wandeling (waarbij ik bij de B&B die mij door de non van gisteren was aanbevolen glansrijk voor een gesloten deur stond), besloot ik nog maar eens de vrije natuur in te duiken. Dat was wederom zonder muggen gerekend! Echt Scandinavische toestanden in dat bos hier, niet te geloven! Ik denk dat ik op drie minuten mijn tent had rechtstaan! Maar goed, nu zit ik dus veilig binnen en kan ik er eigenlijk wel om lachen :-) Slaapwel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Davy:
    25 mei 2008
    Tja, Jan, die muggen daar kan ik over meespreken: toen we onze tent 4 jaar geleden in Italië opzetten waren er ook veel muskieten (echt grote bloedzuigers) en Veerle was er dan ook nog 'ns allergisch aan. Achterof konden we er ook wel om lachen natuurlijk. Allez, veel sterkte met je tocht & tot hoors/mails binnenkort!

Davy.
  2. Ronald:
    25 mei 2008
    Hallo Jan,
    Gefeliciteerd met het verloop van je tocht. Mette (jochie) en ik hebben net een pelgrimstocht naar Korfoe afgesloten. Weinig muggen, veel zon, veel strand en vooral weinig bewegen. Ik denk dat de tegenstelling niet groter kan zijn tussen beide tochten.
    Wat de saaiheid betreft van het lopen, ik bedenk vaak gedichten, romanpassages en verbindingen tussen verschillende kunstvormen. Vaak hoor ik stemmen in mijn hoofd, ook Arabische, raar he? Ken je overigens het boek Siddharta,van Herman Hesse? Lezen! (Bedenk me dat je wellicht geen mogelijkheid hebt hetboek onderweg aan te schaffen, houd het in je achterhoofd).
    Mette groeit lekker, zonder problemen, danst nog steeds en eet aarbeitjes en chocolade.

Goed Jan, ik wens je een hele goede voorzetting van de wandeltocht, ik blijf je volgen en zal je af en toe een berichtje schrijven.
    Oja, verleidelijke verkoopsters moet je verleiden!

Knuffel van Ronald
  3. Boni Janssens:
    26 mei 2008
    muggen! ik je vorige posting had je het er ook over. Toen dacht ik al aan ons scandinavisch moto avontuur van vorig jaar. Jij nu ook. :-)
    Ja, stap stap stap, kan saai worden op den duur. 'iedere stap is vrede' is de leuze van de zenboedhisten nabij Bordeaux. Zo bekeken ben je alvast een grote vrede bewerker!

Groetjes, Boni
  4. Beyens karel:
    26 mei 2008
    hoe ver de reis ook gaat
    inwaarts moet zij gaan
    tot waar het licht
    van de bron
    raaklijn wordt
    met het licht van de zon

dan nog
    moet zij verder gaan