Spoedbericht uit feestdorp

25 juli 2008 - Azofra, Spanje

Oef, eindelijk nog eens even tijd om weer iets te schrijven... Jullie weten nog zo goed als niks van mijn Spaanse avonturen. Maar waar moet ik beginnen? Er is ondertussen weer zoveel gebeurd... Een korte samenvatting dus van de voorbije 10 dagen. Heel kort, want ik heb hier maar 20 minuten om te internetten in deze prachtige nieuwe pelgrimsherberg in het dorpje Azofra.

De eerste vijf dagen in Spanje waren nog gehuld in pure rust. De wijdse, melancholische landschappen van Aragon, gecombineerd met de eenzaamheid en stilte van dit stuk van de camino en de vaak uitzonderlijke hartelijke ontvangst bij de herbergen, maakten het een heel bijzondere ervaring. Ik heb een tijdje opgetrokken met Guillaume (een Fransman) en regelmatig kom ik Julien en Stef tegen, die op 1 mei vanuit Vossem zijn vertrokken. Ze zijn hier nu trouwens ook weer in de herberg en zitten hier achter mij met hun voeten in de fontein te genieten van de avondkoelte. Vanavond trouwens feest hier, want het is 25 juli en dat is de feestdag van sint Jacob! Hier zijn we weer met ons gat in de boter gevallen, want alle pelgrims worden vanavond uitgenodigd op "patatas a la riojana", een typisch streekgerecht, en natuurlijk zal ook de wereldberoemde rioja wijn niet ontbreken. Mmmm... mijn maag begint al te grommen. Maar goed, terug naar mijn samenvatting...  Na die 5 dagen rust, kwam ik uiteindelijk in het dorp Obanos de menigte vanuit Saint Jean Pied de Port tegen. Plots enorme slaapzalen van 50-60 pelgrims en meer! Wat een verschil... Ook het stappen zelf is helemaal anders: altijd zie je wel ergens een mede-pelgrim voor of achter je. Ik merk trouwens dat ik een serieus hoog tempo heb: ik steek elke dag hele horden pelgrims voorbij. Dat komt natuurlijk door die maanden intensieve training... Enkel Julien en Stef hebben ongeveer het zelfde ritme en we stappen nu al twee dagen samen. Toffe mensen trouwens, we kunnen het goed met elkaar vinden...

Nog zes minuten, wat kan ik nog kwijt? Het is heet!!!! Maar de droge hitte is verdraagbaar en zelfs het stappen na de middag gaat me redelijk goed af. Ik heb besloten om maar niet mee te doen aan de pelgrimsgekte van het opstaan om 5 uur en vroeger om rond 11 uur  als eerste in de herberg aan te komen en dan je de rest van de dag zitten te vervelen. Ik vertrek meestal rond een uur of 7 en dan zijn de meesten al lang weg. En ik die dacht dat ik een ochtendmens was! De meeste vroegelingen steek ik dan trouwens tijdens de dag wel weer ergens voorbij. Ok, dat was het spoedbericht voor vandaag... Hopelijk tot binnenkort, naar t schijnt zijn er vanaf hier meer en meer herbergen met internet. Groeten daar in het noorden!

1. G.U.Y.:
    26 juli 2008
    25 juli op de camino zelf. Dat is inderdaad bijzonder.
    De bijeenkomst van de Santiagogangers in Borsbeek op 25 juli, was overigens ook gezellig
  2. Lu:
    31 juli 2008
    Hallo Jan,
    Long time no see. Ik heb net je blog bekeken, maar moet alles nog eens gedetailleerd lezen.
    Nog veel succes bij je verdere tocht,
    Groetjes
    Lutgart