En zo waren ze op weg...

24 juni 2008 - Espalion, Frankrijk

De tijd vlieg hier voorbij, 't is weeral bijna een week geleden zie ik! We zijn nu al een paar dagen met z'n drieën onderweg: Jan (Belg), Martin (Duitstalige Zwitser) en Nora (Franstalige Zwitser). Die zijn nog erger dan Belgen: de ene kan bijna geen letter Frans en de andere maar vijf woorden Duits. In het begin moest ik altijd vertalen. Alhoewel, ondertussen begint de communicatie gelukkig toch wat beter te vlotten...

Het is een heel ander gevoel met anderen onderweg te zijn. Dat wil niet zeggen dat we altijd samen lopen, we gaan ieder ons eigen ritme, lopen soms een uurtje alleen, komen dan weer bij elkaar (of niet), zoals het uitkomt: geen verplichtingen, geen verwachtingen. Ik geniet van die vrijheid! De gesprekken beginnen na een paar dagen wel dieper te gaan, samen onderweg leer je elkaar langzaam kennen, er begint zich een vriendschap te smeden. Bijzonder...

Het landschap is onbeschrijflijk mooi hier, en iedere dag is het weer anders. Nu zijn we weer zachtjes aan het afdalen, maar eergisteren ging het nog tot 1300 meter, met wijdse open vlakten vol ronde rotsblokken die daar al duizenden jaren liggen te liggen. En heet dat het hier is, het gaat hier al een weekje royaal over de dertig, en geen wolkje aan de lucht. Er wordt hier heel wat afgepuft, maar toch liever verschroeien in de zon dan verdrinken in de regen. En er stromen hier veel ijskoude riviertjes die op tijd voor de nodige afkoeling zorgen...

Het is blijkbaar erg rustig dit jaar, want de "Gîtes d'étape" (pelgrimherbergen) zijn meestal maar voor een derde bezet. Mensen zijn blijkbaar afgeschrikt door het slechte weer hier de hele maand mei. Zo veel te beter voor ons, hebben wij tenminste altijd plek!

En zo waren ze samen onderweg...  Elke dag is weer nieuw, achter elke bocht openbaart zich een nieuw landschap, stap voor stap verschuift de horizon als trouwe metgezel, roept bij de pelgrim het verlangen op steeds weer verder te gaan, ongekende oorden en avonturen tegemoet....

1. Ilse:
    24 juni 2008
    Dag Jan, nog een keertje lezen hoe 't met je gaat alvorens we (je zus Tiniewinie en ikke) donderdag de vlieger op stappen naar het verre India! Van daaruit zullen we je inspirerende avonturen zeker verder volgen en verslag uitbrengen van onze ervaringen! Ge doet da goed, keep up that spirit! En idd, van schrijverstalent gesproken!
    Groetekes, ilse
  2. Wannes:
    25 juni 2008
    hey hermano,
    zoals je hierboven al kan lezen, zijn wij ook bijna weg. We zullen vanuit India ook zeker je weblog blijven volgen en af en toe iets posten natuurlijk! Wij gaan alvast een kijkje nemen waar jouw bij-elkaar-gestapte-centjes naar toe gaan!

Geniet er nog van met volle teugen!
    Un beso, tu hermana
  3. kristobald:
    26 juni 2008
    Hey,

De thuisblijver zit hier wat te zuchten achter de computer. Mijn lieftallig vrouwtje in India, mijn schoonbroertje op stap naar Compostella. Maar mijn tijd komt ook :)!! Ik word alvast goed opgewarmd door uw mooie verhaaltjes en de enthousiaste telefoontjes van mijn lieftallige.

Groetjes aan de Selskes overal ter wereld!
  4. Gilbert:
    28 juni 2008
    Dag Jan,
    ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om je blog te bezoeken en ben tevreden dat het je goed gaat.
    Estamos já a tua espera..
    Maar geniet er ondertussen maar goed van.
  5. Flupke:
    29 juni 2008
    Jan,
    Oppassen in die riviertjes....... miss. pirañas......
    HAHA
  6. ilse en tine:
    30 juni 2008
    Hello Jan!

Even je blog bekijken vanuit een gezellig hotelleke in the pink city of Jaipur. We zijn hier serieus onder den indruk van geuren, kleuren, mensen, koeien, architectuur, voeding, ...! We begrijpen al beter en beter waarom India zo nauw aan je hart ligt. Verschil moet er zijn: Raju volop aan het werk voor het project en wij genietend van ons plezierreisje! ;-)
    Ook vanuit het verre India zijn we razend benieuwd naar je avonturen!