Indrukwekkend schouwspel

15 mei 2008 - Château-Porcien, Frankrijk

Toch niet geregend vannacht, hoewel het vanmorgen fris en bewolkt was. Rond een uur of acht was ik alweer op pad richting zuiden. Als het maar droog blijft vandaag! Ik heb immers mijn zware regenjas aan mijn neef mee terug gegeven, omdat die veel te veel plaats innam. Tot nu toe nog geen andere kunnen kopen, dus Sint Jacob: ik zou het graag droog houden vandaag! Nog geen halfuurtje onderweg en ik voelde de eerste druppels. Ik richtte een norse blik richting donderwolk en dat scheen te helpen, want nog geen paar minuten later verscheen er weeral een zonnestraal. Zo zijn er vandaag enkele kortje buitjes gevallen, maar altijd stond er wel weer een boom klaar om onder te schuilen. Merci!

Het veranderende weer zorgt trouwens voor een heel andere sfeer onderweg: een combinatie van melancholie en frisse opgewektheid overviel mij vandaag. De regendruppels op de droge ondergrond zorgt voor die heerlijke typische geur van na een zomers onweer. En wat een landschap! De bossen van de Ardennen zijn vandaag overgegaan in de wijdse glooiende velden van de Champagne. In combinatie met de dreigende wolken, gaf dat een prachtig dramatisch effect. Ik ben regelmatig gestopt om dat indrukwekkend natuurlijk schouwspel diep tot me door te laten dringen. Wat prijs ik me gelukkig dat ik al die schoonheid mag beleven! Een pelgrimstraan versmolt zachtjes met een verdwaalde regendruppel...

Enorm gastvrij ontvangen vandaag in het Stadje Château-Porcien. De gemeente heeft er speciaal voor pelgrims een soort appartementje ingericht met vier bedden, en een badkamertje, wat een luxe! En alles gratis... en helemaal voor mij alleen, want er zijn geen andere pelgrims vandaag. Net nog lekker gegeten in het dorpscafé waar de gastvrouw de passerende pelgrims voor een schappelijk bedrag een heerlijk menu voorschotelt. Met een volle maag op een zacht bed kunnen indommelen, wat een luxe...